Tankesmedjan Timbros smutskastningsmaskin. Propagandaorganet skapades och drevs länge direkt av Timbro och hette då Timbro Medieinstitut.
Efter växande kritik mot att Svenskt Näringsliv genom Timbro drev en organisation med så ljusskygga metoder, knoppades det av till ett eget bolag. Näringslivets Medieinstitut, som sedan avknoppningen ägs av lobbyisten Mats Olin, finansieras dock fortfarande till största delen av Timbro.
Förutom att sprida klimatförnekande propaganda ägnar sig Näringslivets Medieinstitut framförallt åt att hänga ut och trakassera enskilda journalister till tystnad. De tog exempelvis emot 80 000kr från lobbyverksamheten Skogsindustrierna för att granska och misstänkliggöra DN:s klimatjournalistik.
Genom Mats Olin och hans andra bolag Second Opinion, kan NMI även kopplas till den häxjakt på “rebellmamman” som ledde till att hon sparkades från sitt jobb på Energimyndigheten. Man försöker alltså skrämma klimatengagerade röster till tystnad.
Kopiera länk för att dela